Franchising bir ürün veya hizmetin imtiyaz hakkına sahip tarafın,
belirli bir süre şart ve sınırlamalar dahilinde işin yönetim ve
organizasyonuna ilişkin bilgi ve destek (*know-how) sağlamak sureti
ile, imtiyaz hakkını ticari işler yürütmek üzere ikinci tarafa
verdiği imtiyazdan doğan, uzun dönemli ve sürekli bir iş ilişkilerinin
bütünüdür. Franchising, birbirinden bağımsız iki taraf arasında meydana
getirilen sözleşmesel bir ilişkidir. Franchising, sistemin yaratılma
ve ilk uygulama yeri olan A.B.D' de başlamıştır.
Lügat manası "imtiyaz" olan Franchise, İngilizce bir kelimedir. Fransızca
"Affanchir" olan franchise sözcüğünden "Franchising İmtiyaz Verme" kelimesi
türetilmiştir. Franchisor; ürüne, hizmete veya bilgi birikimine ve bunlara
ait denenmiş, kalitesi kanıtlanmış ve başarılı bir markaya, isme sahip ve
bunların satış dağıtım veya işletme hakkını belirli bir bedel karşılığı veren taraftır.
Franchisor, kendisi ve bireysel Franchisee'lerinden oluşan franchising
sisteminin kurucusu ve uzun vadeli koruyucusudur. Franchisee; doğrudan
veya dolaylı bir malı bedel karşılığında Franchisor'un ticari adını
ve/veya hizmet markasını, know-how'ını iş görme ve teknik yöntemlerini,
sistemini ve diğer sınai ve/veya fikri mülkiye haklarını kullanma hak
ve zorunluluğunu, taraflar arasında bu amaçla yapılan yazılı Franchise
Anlaşması süresi ve kapsamı içinde devamlı olarak alacağı ticari ve
teknik destek ile üstlenir. Franchisee'nin Franchisor'a ödediği bedel;
isim, marka veya sistemi kullanma hakkı karşılığında ödenen bir
başlangıç ücreti "Franchisee Fee"den ve yıllık ciro ve kardan,
anlaşmada belirlenen oranlarda, yüzde olarak ödenen ücretlerden "Royalty"den oluşur.